Muayenede Nelere Dikkat Edilir

Araç muayenede nelere dikkat edilir?

İlk olarak araç tanımlaması amacıyla aracın elektronik kayıtlarındaki tescil bilgileriyle aracın fiziki durumunun uyuşup uyuşmadığına bakılır.  Koltuk sayısı, yakıt cinsi şasi no kontrolü gibi kontroller yapılır.  Motor kaputunun kilit mekanizmaları kontrol edilir sonra kaputun altına bakılır.  Ana fren merkez silindiri, fren kuvvetlendiricisi, fren hidroliği seviyesi, motor havuzu içerisinde bulunan hortumlar, akü ve akü bağlantıları,  elektrik tesisatı, sızdırmazlık, yalıtım, sıvıların seviyeleri, yağ ve yakıt kaçakları, amortisör bağlantı kuleleri kontrol edilir. Araç güvenliği açısından lastiklerde diş derinliği binek araçlarda en az 1.6 mm olmalıdır.  Kullanılan lastiklerin aracın hızına ve taşıdığı yüke uygun olmasına aynı zamanda hasar ve aşınma miktarına, eski olup olmamasına, fiziki durumu gibi bir çok özelliğine dikkat edilir. Acil durumlarda ihtiyaç duyacağımız ilk yardım çantası, üçgen reflektörlerin ve yangın tüpünün araçta mevcut olup olmadığına bakılır ve stepne kontrol edilir. Tip etiketinde yer alan bilgilerin araçla uyumluluğu kontrol edilir.  Sürücünün görüşü açısından özellikle camlarının sağlam ve onaylı olması önemlidir. Onaylarının olup olmadığına bakılır. Aracın içine geçilirken kapılar ve kilitlerin durumu kontrol edilir.Fren test cihazı ile fren sisteminin kontrolünde ön aks fren sistemi sol ve sağ tekerleklerin fren kuvvet değerleri kontrol edilir. Servis freni için iki tekerlek arasındaki fren kuvveti farkı en fazla % 30 olabilir.  Aynı anda ön aks fren kuvvet değerleri kontrol edilir. Ön aksta yapılan tüm kontroller arka aksta da yapılır. Fren verimi de en az % 50 olmalıdır. El freni kontrolü de yapılır. Ayarıca fren disklerinde eğiklik veya salgı da olmamalıdır.  Araç içinde şoför koltuğunun sabitliği ve emniyet kemerlerinin durumu kontrol edilir.  Araç görüşü ile ilgili kontroller yapılır.  Camlar, silecekler, silecek suyu, kalorifer,  korna,  yank ve dikiz aynaları kontrol edilir. Aydınlatma sisteminin ve kontrol göstergelerinin çalışır durumunda olduğuna dikkat edilir. Kilometre göstergesi kontrol edilir ve kilometre bilgisi kaydedilir. Son olarak direksiyon kilidi, debriyaj ve fren pedal lastikleri kontrol edilir. Aracın alt kısmında sıvı, yağ ve yakıt kaçakları, egzoz, ön ve arka aksların süspansiyon sistemi, fren sistemi, hortumlar, rekorlar, kablolar kontrol edilir. Paslanma, sızıntı ve hasar olup olmadığına bakılır. Karoseri ve taşıyıcı parçalarının durumuna da bakılır. Aracın ön aksı kriko ile kaldırılır. Tekerlek rulman boşlukları, rot başı ve rotil bağlantıları kontrol edilir. Aynı anda lastiklerin ve jantların sağlamlığı ve hasar durumlarının kontrolü yapılır. Süspansiyon sisteminin parçaları olan amortisörler ve yaylar kontrol edilir. Fren sisteminde de fren hortumları, fren pabuçları ve fren diskleri kontrol edilir. Egzoz sistemi ve katalitik konvertör kontrol edilir. Bağlantıları, egzoz boruları ve susturucuları kontrol edilir. Herhangi bir gaz kaçırma olup olmadığı kontrol edilir. Arka aksta da ön akstaki gibi tekerlek boşlukları, lastik ve jant, süspansiyon sistemi, fren hortumları ve parçaları kontrol edilir. Ayrıca transmisyon ve diferansiyalde de sıvı kaçağı olup olmadığına bakılır. Araçta varsa fren limitörü de kontrol edilir. Aydınlatmalar trafikte güvenle seyahat etmek için görme ve görülme açısından çok önemlidir. Bu sebeple kısa, uzun ve varsa sis farlarının ayarları kontrol edilir.  Araç muayenesi sonrasında aracınızın durumunu gösteren bir rapor araç sahiplerine sunulur. Hafif kusurlu ya da kusursuzsa muayene tamamlanır.  Ağır kusurlu ya da emniyetsiz olarak rapor edilmişse en geç 1 ay içinde aynı istasyonda ücretsiz muayene tekrarına gelinmesi gerekir.